22 augustus - 17 september
De meesten van jullie weten dat we terug van weggeweest zijn. Het is dan ook fijn om vele vrienden en familie terug te zien. Plots zitten we terug in een geroutineerd leven waar we nog wel eventjes aan moeten wennen. Nu de reiskriebels nog in de kleren zitten, werken we graag ons reisverhaal Skandiår af. We nemen jullie graag mee in de laatste etappe van onze reis!
Noordwest Duitsland
Na Noorwegen en Denemarken kan het verschil met Noordwest Duitsland niet groter zijn. We komen in een regio waar koning-auto de baas is en fietsinfrastructuur niet optimaal is. Het getoeter en de brullende auto’s doen ons soms agressief aan, maar het is misschien gewoon hun rijstijl. We moeten ook wennen aan de globale norsheid van onze buren. Al snel komen we ook in aanmerking met de Duitse inefficiëntie: bankkaarten blijken plots niet overal te werken, eigenlijk willen ze gewoon ‘bargeld’. Dominique heeft nochtans een zwak voor Duitsland, dankzij zijn Erasmus in München. Het cliché dat München geen Duitsland maar Bayern is, wordt meerdere keren lachend door de Duitsers zelf in de verf gezet.
We proberen de route zo aangenaam mogelijk te maken, het kan natuurlijk ook niet altijd rozengeur en maneschijn zijn. Oeps, bij deze zijn de mindere ervaringen er meteen uit!
Toch werden we ook verschillende keren in de watten gelegd. Wildkamperen is niet toegelaten, dus proberen we het gewoon bij de mensen in de tuin te kamperen. De warme gastvrijheid veegt alle eerdere mindere ervaringen meteen van tafel. Elke dag leerden we opnieuw toffe mensen kennen, met telkens opnieuw een totaal verschillend huishouden. We werden opgenomen aan de familietafel bij familie van Yusuf (die er zelf op verlof was bij zijn schoonfamilie!), dronken Duitse biertjes tijdens toffe babbels met Gerd & Göthe, sliepen in een ‘B210n-protestcaravan’ van Sabine, Teo & Sophie en dronken samen rosé wijntjes op ons 1-jaar-onder-de-baan jubileum. Fabian nam ons mee op zijn dagelijkse toer doorheen zijn boerderij en ook hier kregen we hopen eieren mee voor onderweg.
Danke für alles!
Hoi Nederland!
Op 30 augustus komen we, na een overzet op de kleinste ferry ooit, terug aan in Nederland. De lucht is donkergrijs en het giet er pijpenstelen. Toch genieten we, en al snel staan versteld van de ongelofelijke fietsinfrastructuur in Nederland. Lisa schuilt even bij koffiemobiel ‘Bakkie doen’ terwijl Dominique 'per se' een vogelhut in de buurt wilt bezoeken in een nabij gelegen moerasgebied. Het eerstvolgende dorpje, ‘Hongerige Wolf’ doet ons niet helemaal op ons gemak voelen, maar tegelijkertijd lachen we om de heerlijke banaliteit van Nederlandse plaatsnamen. We kloppen aan bij een kunstig huisje en vragen Rie of we ons tentje in haar tuin mogen opzetten. Een uurtje wachten op een droog moment en een kop verse soep later, mogen we onze tent opzetten in haar prachtige tuin.
De volgende dag zijn we in Groningen, de eerste grote stad sinds Oslo. Bij het binnenrijden van de stad maken we meteen kennis met fietsend Nederland op zijn hoogtepunt: een druk kruispunt waar alle fietsers tegelijkertijd groen hebben. Wanneer aan elke zijde minstens 20 fietsers staan, is het best een spektakel! We slaagden alvast op deze test. Als ware Groningers vullen we onze maag met een Eierbal en een kroket uit de muur. Ook het Forum Groningen (bibliotheek, mediahuis, cinema…) weet meteen onze aandacht te trekken. Maar na een kort bezoek, vluchten we weg uit het stadscentrum. In rechte lijn gaan we naar warmshowershost Martijn, ook al weten we dat hij nog niet thuis is. Time to cool down…Martijn woont in een prachtige midden 20e-eeuwse woonwijk met heel veel bomen en ander stadsgroen. We konden ons geen beter plekje inbeelden!
's Avonds geeft Martijn ons nog enkele tips om Groningen te bezoeken. Na enkele uren verkennen, hebben we onszelf gewoon kunnen maken aan de stadsdrukte. We leren ook veel bij van Martijn, die zelf graag lang op fietsreis gaat en een gezond evenwicht zoekt tussen een sedentair leven en onderweg zijn op de fiets. Na zijn tips over het vervolg van onze fietsroute passen we het een en ander aan. De dagen nadien was puur genieten van de uitstekende Nederlandse fietspaden door de uitgestrekte natuurgebieden. De regio rond en bij de Hoge Veluwe heeft alvast een plaatsje in ons hart omwille van zijn natuur en fietsinfrastructuur.
Bezoek Gianni & Amsterdam
Op 6 september komen we aan in bij Amstelveen, vlakbij Amsterdam. Een weekje voordien namen we contact op met Gianni of we er enkele dagen mochten blijven logeren. Ditmaal geen ongekende Host, maar de broer van Dominique. Star verwelkomt ons met open armen in hun appartement. Leo (3) en Kai (1) zijn eerst wat verlegen. Gianni heeft hen natuurlijk al het een en ander over ons verteld, maar we hebben elkaar nog niet in het echt kunnen zien. Gianni woonde de voorbije acht jaar in China en door covid hebben we elkaar even niet gezien. Maar afgelopen herfst verhuisde hij met zijn gezin naar Nederland. Op dat moment waren wij pas vertrokken op fietsreis en op deze manier hadden we elkaar mooi gekruist. Maar binnenkort verhuizen ze opnieuw naar China, daardoor was dit het ideale moment om onze nieuwe neefjes te leren kennen en de broederband nog even te versterken.
We mogen er blijven zolang we willen, al zullen ze tijdens het weekend wel naar Evergem (België) gaan op familiebezoek. We hebben enkele hele toffe momenten: samen eten, in de duinen wandelen, belachelijk vroeg opstaan om te gaan lopen in de polders en zwemmen in de Amstel, avondwandelingen maken tot Kai en Leo in slaap vallen… en gewoon broederlijk onnozel doen!
We kunnen op ons gemakje Amsterdam verkennen. Doordat we op de fiets zijn, kunnen we super veel verkennen! Voor Lisa was Amsterdam de eerste keer. We staan allebei regelmatig stomverbaasd te kijken hoe heerlijk de stad is aangepast aan langzaam verkeer: wandelaars, maar vooral fietsers zijn er dominant aanwezig. Na enkele prutsmomentjes, kunnen ook wij al snel vlotjes mee op het ritme van de stad. We hebben ook nooit het gevoel gehad dat onze fiets niet veilig stond in een van de vele ondergrondse bewaakte parkings.
Omdat het zo bloedheet was en we ruim voldoende tijd hadden, hebben we ook een dagje genikst. Dominique bereidde een kaart voor met enkele architecturale bezienswaardigheden, maar niks moet en alles kan. Enkel ‘s avonds na zonsondergang gingen we het water op met een toeristisch bootje en kregen we een hele goede gidsbeurt op het water.
Dank je wel Star en Gianni voor de fijne tijd!
Het laatste stukje Nederland fietsen we via Den Haag, Delft & Middelburg. Natuurlijk fietsen we over de indrukwekkende Deltawerken: Haringvlietdam, Brouwersdam & Oosterscheldekering.
Delft heeft ons verbaasd door zijn kleinschaligheid en gezelligheid. Een stadje dat zeker de moeite is! Ook het feit dat we er bij een tinyhouse-community konden slapen was heel uniek.
De laatste kilometers
We besloten om de kust te volgen tot aan de Belgische grens en dan via een hoop kleine binnenweggetjes richting het Vlaamse binnenland te fietsen. De route die we opgesteld hadden leidde ons via de Pijpeweg, geheel toevallig is dit ook de straat waar vrienden van Dominique wonen. Tijd voor een eerste vriendenbezoekje dan maar! Pieter en Evelien stonden net op het punt om te vertrekken op weekend maar boden ons toch aan om een nachtje in hun huis te blijven: avontuur in België on point!
De dag nadien is het tijd voor familie: we rijden door heel wat bosweggetjes naar Evergem en Lisa kon zelfs een route opstellen langs baantjes die Dominique nog niet kende in zijn geboortedorp.
Het is een blij weerzien met mémé en pépé die net ontwaken uit hun middagdutje. Al gauw komen ook tante Ann en Mama over de vloer om gedag te zeggen.
Tot slot staat onze laatste dag op het programma. Lisa zag al vlaggetjes uithangen in de tuin, maar nietsvermoedend rijden we de Lindestraat in en worden we toegejuicht door een waar ontvangstcomité van familie. Het is fijn om weer bij te babbelen, te lachen en bekende gezichten terug te zien.
Het is onze laatste blogpost over onze fietsreis Noordwest-Europa en Scandinavië.
Of we nog zo’n lange reis samen op de fiets maken? We zijn alvast opnieuw aan het dromen.
We zijn intussen gestart met een andere job, toch gaan we proberen enkele grote kleine gelukjes mee te nemen in het volgende hoofdstuk. Onder het motto ‘Geluk is het enige dat je kan vermenigvuldigen door het delen’ hopen we in tussentijd anderen te kunnen inspireren en ook deel te kunnen uitmaken van andere reizigers hun eigen verhaal.
Tijd voor kleine grote avonturen!
Tot binnenkort, onder een andere naam ;)
Lisa & Dominique
Een last-minute vakantiehotel is een accommodatie die je op korte termijn kunt boeken voor een vakantie. Deze hotels bieden speciale aanbiedingen en kortingen voor reizigers die op het laatste moment beslissen om op vakantie te gaan. Hier zijn enkele kenmerken en overwegingen met betrekking tot last-minute vakantiehotels:
Kortetermijnboekingen: Last-minute vakantiehotels staan open voor boekingen met een korte leadtijd, meestal slechts enkele dagen of weken voor de gewenste aankomstdatum.
Kortingen en aanbiedingen: Deze hotels bieden vaak kortingen op kamerprijzen of pakketten om onverkochte kamers te vullen. De tarieven kunnen aanzienlijk lager zijn dan normaal, waardoor reizigers geld kunnen besparen.
Flexibiliteit: Omdat last-minute boekingen vaak afhangen van beschikbaarheid, is het belangrijk dat reizigers flexibel zijn wat betreft de bestemming en reisdatums. Je…
Wat is een e-chopper?
Een e-chopper is een elektrische scooter of bromfiets met een ontwerp dat lijkt op een klassieke choppermotor. In plaats van een verbrandingsmotor gebruikt een e-chopper een elektrische motor en wordt deze aangedreven door een oplaadbare batterij. E-choppers zijn meestal voorzien van brede banden, een comfortabele zitplaats en stuur, en hebben vaak een stoere uitstraling die doet denken aan de traditionele choppers.
De voordelen van een e-chopper zijn onder andere:
Milieuvriendelijkheid: E-choppers stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit en dragen zo bij aan een verminderde luchtvervuiling en verminderde CO2-uitstoot, waardoor ze een milieuvriendelijk alternatief zijn voor conventionele brandstofaangedreven voertuigen.
Geluidsarm: Elektrische motoren zijn aanzienlijk stiller dan verbrandingsmotoren, waardoor e-choppers minder geluidsoverlast veroorzaken en bijdragen aan een stillere en…